1. Dlaczego warto sprawdzić przesyłkę przy kurierze
Każda przesyłka wysyłana do Was jest ubezpieczona od różnych zdarzeń oraz oznakowana taśmą samoprzylepną „sprawdź w obecności kuriera” i "ostrożnie". Taśmy te są informacją dla kurierów, aby ostrożnie obchodzili się z przesyłką, ponieważ jej zawartość jest wrażliwa na upadki, uderzenie czy kopnięcia. Każdy z nas potrafi sobie wyobrazić, co przechodzi przesyłka w trasie z punktu A do punktu B, gdzie trafia w różne ręce. Przesyłka nie musi mieć uszkodzonego opakowania zewnętrznego żeby zniszczeniu uległa jej zawartość. Prośba o „sprawdzenie przesyłki przy kurierze” to prośba szczególnie do Was, czyli do konsumentów. Warto to zrobić, ponieważ dzięki temu, że sprawdzicie przesyłkę przy kurierze, a będzie ona uszkodzona, obowiązkiem kuriera jest spisanie protokołu szkody. A ten protokół jest kluczowy w ubieganiu się o odszkodowanie od firmy kurierskiej.W przeciwnym wypadku trzeba będzie udowodnić, że uszkodzenie nastąpiło jeszcze przed odbiorem paczki.
2. Kurier nie chce poczekać
Warto zapytać kuriera, czy może poczekać aż sprawdzicie zawartość paczki. Jeśli kurier się spieszy proszę zapytać o numer telefonu i zadzwonić, aby przyszedł z protokołem, jeśli produkty są uszkodzone. Przewoźnik DHL wprowadził nową usługę, w której samemu można przez infolinię lub stronę internetową zgłosić uszkodzoną przesyłkę, a firma kurierska zleci przyjazd kuriera z protokołem
Skontaktuj się z infolinią DHL Parcel + 48 42 6 345 345
Infolinia jest czynna: Poniedziałek - Piątek: 7.00 - 20.00
Sobota: 8.00 - 16.00 .
Link do właściwej strony DHL - https://dhl24.com.pl/DHL2/reklamacje/nowa.html
Zalecamy samodzielne zgłaszanie uszkodzonej przesyłki, dzięki czemu można ustalić dogodny termin spisania protokołu.
3. Dlaczego protokół szkody jest ważny
Ponieważ sprzedawca możne nie uznać reklamacji z powodu braku dowodów na uszkodzenie przesyłki w transporcie. Kluczowym dowodem w tej sytuacji jest czas otwarcia przesyłki oraz protokół. Jeśli klient odbiera towar, rozpakowuje niezwłocznie po odebraniu i spisuje protokół szkody w obecności kuriera sprawa jest jest prosta. Szkoda nastąpiła w transporcie nie zaś z winy kupującego, na przykład w trakcie rozpakowywania towaru. Uszkodzenie nie powstało zapewne z winy sprzedającego, bo uwierzcie, że rozbitego towaru zapakować się łatwo nie da. Protokół jest podstawą do uzyskania odszkodowania za uszkodzenie przesyłki w transporcie przez kurierów. Ja dokładam wszelkich starań żeby zakupione towary dotarły całe i były zapakowane najlepiej jak się da ponieważ szczerze żal mi każdej uszkodzonej, ładnej rzeczy. Jeśli zamówiłeś produkty, które przy niewłaściwym traktowaniu przesyłki (rzucaniu lub kopaniu) mogły ulec uszkodzeniu bądź człowiekiem i sprawdź przesyłkę przy kurierze.
4. Zgłoszenie szkody w sklepie
Po stwierdzeniu uszkodzenia proszę o kontakt oraz informację o rodzaju uszkodzeń. Najlepiej na firmowy adres mailowy kokonhome@kokonhome.pl wraz ze zdjęciami uszkodzonych produktów. Każda przesyłka jest ubezpieczona więc protokół i reklamacja szkody musi zostać wysłana do firmy kurierskiej i w ciągu 14 dni rozpatrzona. Po spisaniu protokołu szkody proszę przesłać protokół wraz ze zgłoszeniem reklamacji do sklepu internetowego będziemy w miarę możliwości monitorować razem z Wami przebieg reklamacji. Firma kurierska nie może uchylić się od odpowiedzialności za transport towaru w przypadku spisanego protokołu szkody. Spisany protokół pozwoli uzyskać odszkodowanie za zniszczony w transporcie towar.
5. Uszkodzona przesyłka kurierska a przesyłka paczkomatowa
W dalszym ciągu obowiązuje prawo mówiące o tym, że to sprzedawca bierze odpowiedzialność za towar aż do momentu dostarczenia go do kupującego. Dopiero po udanym transporcie, na mocy art. 548 kodeksu cywilnego, to odbierający jest zobowiązany do dbania o przekazany towar. Przy odbiorze paczki od kuriera potwierdzacie podpisem jej odbiór i tym samym stwierdzenie, że towar dotarł do Was bez uszczerbku. Od tego momentu to Wy odpowiadacie za wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Trochę inaczej sprawa wygląda przy przesyłkach do paczkomatów lub punktów odbioru. Jeżeli taka forma wysyłki nie jest jedną i sklep proponuje również inne formy dostawy a klient wybiera właśnie tę to on jest odpowiedzialny za swój wybór. Po stwierdzeniu uszkodzeń towaru to Wy dochodzicie roszczeń u przewoźnika.